پروفسور محمد حسن کریمی نژاد
۱۳۰۷-۱۴۰۲
پدر علم ژنتیک انسانی ایران
بنیانگذار مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان
اگرچه اندوه بزرگی بر قلب ما سنگینی می کند، او تنها به آغوش خداوند بازگشت که بالاترین آرامش روح آدمیست.

پروفسور کریمی نژاد

پروفسور کریمی نژاد در سال ۱۳۸۳ تصمیم به تأسیس مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان گرفتند و این نیکوکاری برپا شد،که اکنون پس از ۱۸ سال فعالیت این مجتمع (بنای ۴۸ ستون ماندگار رعد کرمان) با مساحتی بیش از ۵ هزار متر مربع در خیابان رعد کرمان دایر است

فعالیت‌های علمی پروفسور محمدحسن کریمی‌نژاد

دکتر محمد حسن کریمی نژاد در سال ۱۳۰۷ در خانواده ای مذهبی از شهرستان سیرجان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و اول دبیرستان را در مدرسه بدر سیرجان و متوسطه را در دبیرستان سعدی اصفهان گذراند. در سال ۱۳۲۷ به واسطه پشتکار و ذکاوت در آزمون دکتری پزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و سرانجام در سال ۱۳۳۳ فارغ التحصیل گردید. در سال ۱۳۳۶ در بخش آسیب شناسی دوره رزیدنتی (دستیاری) و ۱۳۴۰ استادیار تمام وقت شد. بخاطر علاقه وی به طب کودکان با استفاده از بورس (فلوشیپ) موسسه علمی و فرهنگی NIB سوئد به استکهلم رفت و در بخش پاتولوژی اطفال بیمارستان کارولینسکا تحت نظر پروفسور بیورن ایومارک دوره کارآموزی را گذراند و با کسب درجه فوق تخصص پاتولوژی بیماریهای کودکان به وطن مراجعت کرد. در سال ۱۳۴۳ در دوره آموزشی سیتولوژی سازمان بهداشت جهانی تحت نظر دکتر جان فراست استاد دانشگاه جان هاپکینز شرکت نمود. به توصیه دکتر فراست و تصویب استاد دکتر آرمین، مسئول تاسیس بخش آسیب شناسی بیمارستان زنان شد. سال ۱۳۴۷ موفق به شرکت در چهارمین دوره آموزشی سازمان بهداشت جهانی شده و در آنجا با دنیای بیکران ژنتیک آشنا شد. در سال ۱۹۷۱ طبق درخواست پروفسور اسکالی و موافقت سازمان بهداشت جهانی برای مطالعه در پاتولوژی بیماریهای زنان (Gynecological Pathology) به بخش آسیب شناسی بیمارستان عمومی بوستون ماساچوست آمریکا رفت و به مدت دو سال در بخش پاتولوژی زنان و مامایی افتخار شاگردی پروفسور رابرت اسکالی را پیدا نمود.

وی علاوه بر عضویت در چندین مجمع علمی داخلی، خارجی و بین المللی، چندین همایش ملی و بین المللی و سمپوزیوم به همت وی برگزار شده است.

در مورد فعالیت های پژوهشی دکتر کریمی نژاد ذکر این نکته ضروری است که وی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۷ بیش از ۱۱۰ مقاله در مجلات معتبر داخلی و از سال ۲۰۰۸-۱۹۶۹ بیش از ۶۵ مقاله در مجلات معتبر انگلیسی زبان منتشر کرده است. تاکنون ضمن عضویت در هیات تحریریه چندین مجله و فصلنامه، مشاوره و داوری تعداد کثیری از مجلات علمی دانشگاهها و انجمن های علمی را داشته و نیز مؤسس و صاحب امتیاز فصلنامه ژنتیک در هزاره سوم بوده است. از تالیفات وی می توان به ده جلد کتاب آسیب شناسی، ژنتیک انسانی وبیماری های ارثی (برنده جایزه بهترین کتاب علمی سال ۱۳۷۰) اشاره کرد. استاد جوایز ارزنده ای را از آن خود کرده است و به کرات از سوی دانشگاههای علوم پزشکی، سازمان بهزیستی و انجمن های علمی به مناسبت همکاریهای علمی از ایشان تقدیر به عمل آمده است.