معنویات

خدمات بهداشتی

« بنام خداوند جان و خرد »

امروزه با وجود همه پیشرفتهای علم پزشکی متاسفانه هنوز در جهان شاهد تولد میلیونها کودک با معلولیتهای جسمی و ذهنی می باشیم و از طرف دیگر به دلیل حوادث گوناگون روزانه افرادی دچار معلولیت میشوند که یک سوم این افراد را کودکان تشکیل میدهند.
بهترین روش برای پیشگیری از معلولیت ها؛ ارتقاء سطح بهداشت و سلامت خانواده و جامعه از طریق آموزش و مشاوره ژنتیک پزشکی و ارائه خدمات بهداشتی پیش از حاملگی، دوران بارداری، غربالگری جنین و انجام تشخیص پیش از تولد در صورت لزوم میباشد.
در ادامه به بیان مختصری از عوامل پیشگیری از معلولیت می پردازیم.
چگونه از بروز معلولیت ها (تولد توان یاب) پیشگیری کنیم ؟

1 –  پیش از ازدواج :

چنانچه ازدواج خانوادگی باشد یا اینکه یکی از نامزدها خود اشکالاتی از نظر توانمندی داشته باشد یا اینکه در خانواده یکی از نامزدها مواردی از ناتوانی یا بیماری های خاص بویژه ناهنجاریهای روانی باشد. مشاوره ژنتیک پزشکی پیش از ازدواج برای همه نامزدها بویژه برای اینگونه ازدواج ها ضروری است.

2 – بعد از ازدواج و پیش از بارداری : 

صلاح است خانم (مادر آینده) از نظر برخی از عفونت های پنهان مانند توکسوپلاسموز و بیماری های ویروسی شایع مانند سرخجه، آبله مرغان و … بررسی شود. چنانچه مادر تاکنون به بیماری های شایع ویروسی مبتلا نشده باشد، هنگام بارداری بویژه چهار ماهه اول ابتلا بدین بیماری ها که به مجموعه آنها (TORCH  تورچ) گفته میشود و هر کدام از حروف آن نماینده بیماری خاصی میباشد، برای جنین خطرناک خواهد بود و ممکن است با تجویز پزشکان منجر به سقط درمانی شود.
لذا توصیه میشود دختر خانم ها در زمان کودکی بدین بیماری ها ویروسی سرخجه، اوریون و آبله مرغان مبتلا شوند یا اینکه بدانها واکسن تزریق شود که در هنگام بارداری به نوع حاد آن مبتلا نشوند.

3 – جلوگیری از بیماری ها و آسیب های بدنی:

ایمن سازی خصوصا علیه فلج اطفال، سرخجه، آبله مرغان، اوریون (Mumps) و سایر بیماری های ویروسی (آنفلانزا)

4 – ایمن سازی وسایل نقلیه و جاده ها :

جهت پیشگیری از بروز معلولیت ها در اثر سوانح و تصادفات رانندگی

5 – توانبخشی حرفه ای :

هنگامی که ناتوانی یا معلولیت در فرد نمایان شود می توان با اجرای یک برنامه توانبخشی تخصصی ( فیزیوتراپی ، کاردرمانی ) نوتوانی را به زندگی روزانه فرد بازگرداند .
از جمله مواردی که امروزه مورد توجه متخصصین جهت پیشگیری از شدت معلولیت و تغییر شکل عضو آسیب دیده می باشد، آموزش والدین و فرد آسیب دیده نسبت به نوع معلولیت و عوارض آن میتوان با بالا بردن سطح بهداشت روانی خانواده بطور چشمگیری آن را کاهش داد.
قابل ذکر است کمبود مراکز درمانی ویژه پیشگیری از معلولیت ها  یکی از مشکلات و کمبودها در منطقه جنوب شرق کشور است که در این راستا مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان در  قسمتی از ساختمان در دست احداث 48 ستون برای ساخت آزمایشگاه ژنتیک توسط پروفسور کریمی نژاد پدر علم ژنتیک ایران ، گامی موثر در جهت پیشگیری از معلولیتها برداشته است .
 ضمناً بر اساس ردیف 75 برنامه ششم توسعه مشاوره قبل از ازدواج بصورت اجباری در مراکز بهداشت علوم پزشکی انجام می شود و زوجین قبل از ازدواج بایستی علی رغم انجام آزمایشات تالاسمی مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را هم انجام دهند که در صورت نیاز به آزمایشات به آزمایشگاه معرفی شوند که متاسفانه بدلیل هزینه های بالای آزمایش ها، انجام آزمایشات نادیده یا به تعویق می افتد که این خود نیز باعث متولد شدن نوزادان دارای معلولیت می گردد که از این رو شایسته است دولت ها جهت پیشگیری از بروز معلولیت ها تمهیدات و سوپسیدهایی را جهت تسهیل و ارزان شدن هزینه های آزمایشات انجام دهند تا بتوانیم از متولد شدن نوزاد دارای معلولیت پیشگیری بعمل آید .
مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان

“فعالیت های انجام شده تا کنون در جهت رسیدن به این هدف”

 

 طرح : مرکز طب پیشگیری و اتقاع سلامت  

موضوع طرح :

پیشگیری از ناتوانی و افزایش توانمندی توانیاب

خلاصه طرح : 

راه اندازی مرکز آموزش مشاوره و ارائه خدمات بهداشت و ارتقا سلامت جامعه جهت پیشگیری از بروز معلولیت ها  بهترین روش برای پیشگیری از معلولیت ها؛ ارتقاء سطح بهداشت و سلامت خانواده و جامعه از طریق آموزش و مشاوره ژنتیک پزشکی و ارائه خدمات بهداشتی پیش از حاملگی، دوران بارداری، غربالگری جنین و انجام تشخیص پیش از تولد در صورت لزوم میباشد.
اهداف و نتایج که در بر داشته ( اثر بخشی ): دریافت موافقت اصولی و پروانه بهره برداری مرکز طب پیشگیری و ارتقاع سلامت از دانشگاه علوم پزشکی
مراسم گشایش مرکز طب پیشگیری و ارتقاء سلامت رعد کرمان چهارم خرداد ماه با حضور صافی زاده؛ معاون دانشگاه علوم پزشکی، وحید زاده؛ مدیرکل بهزیستی استان و شعرباف؛ تبریزی شهردار کرمان و جمعی از خیرین و علاقمندان در محل بنای ۴۸ ستون ماندگار رعد کرمان  با  هدف پیشگیری از بروز معلولیت و ارائه خدمات مشاوره ژنتیک (قبل از ازدواج ، پیش از بارداری و در حین بارداری)، روانشناسی و مامایی در جهت جلوگیری از  تولد افراد دارای معلولیت پیشگیریفعالیت خود را با  شعار مجموعۀ رعد ” پیشگیری از ناتوانی و افزایش توانمندی توانیاب” آغاز نمود .

طرح : ازمایشات ژنتیک جهت شناسایی علت معلولیت 

موضوع طرح :

ازمایشات ژنتیک جهت شناسایی علت معلولیت

خلاصه طرح : 

امروزه با وجود همه پیشرفتهای علم پزشکی متاسفانه هنوز در جهان شاهد تولد میلیونها کودک با معلولیتهای جسمی و ذهنی می باشیم و از طرف دیگر به دلیل حوادث گوناگون روزانه افرادی دچار معلولیت میشوند که یک سوم این افراد را کودکان تشکیل میدهند.

 اهداف و نتایج که در بر داشته ( اثر بخشی ):

انجام 27 مورد آزمایش ژنتیک در سال 1397 با هزینه ای بالغ بر حدود دویست میلیون تومان در مراحل قبل از ازدواج و حین بارداری جهت جلوگیری از تولد فرزند معلول و شنایی علت تولد فرزند معلول در بین خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *