به گزارش روابط عمومی مجتمع آموزشی نیکوکاری رعدکرمان؛ آیین بزرگداشت هفتمین روز درگذشت دانشمند بزرگ ایرانی زنده یاد پروفسور محمد حسن کریمی نژاد ، پدر علم ژنتیک انسانی ایران و بنیانگذار مجتمع رعد کرمان روز جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ در محل مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان برگزار شد.

آیین بزرگداشت پروفسور

پروفسور محمد حسن کریمی نژاد ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ دار فانی را وداع گفت و به رحمت حق پیوست؛ به همین علت در هفتمین روز درگذشت ایشان، آیین بزرگدئاشت پروفسور محمدحسن کریمی نژاد به همت مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان برگزار شد.

در این مراسم دکتر احمدی نژاد ریاست علوم پزشکی کرمان ، دکتر وحید زاده مدیر کل بهزیستی استان کرمان ‌، دکتر ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، دکتر یزدان پناه ریاست دانشکده علوم پزشکی کرمان، رئیس هیئت جانبازان و معلولین استان کرمان، و جمعی از اساتید، بزرگان، خیرین و معلولین عضو مجتمع رعد کرمان حضور داشتند.
به گزارش واحد روابط عمومی رعد کرمان ، ضمن تسلیت به جامعه معلولین ، جامعه بهزیستی و جامعه ژنتیک کشور، یکی از اشخاص بسیار مؤثر در امر اموزش و توانبخشی معلولین و اموزش رشته ژنتیک در ایران که علاوه بر استادی پاتولوژی و ژنتیک، ریاست مرکز پاتولوژی و ژنتیک کریمی نژاد را بر عهده داشت وبنیانگذار مجتمع آموزشی نیکوکاری رعدکرمان بودند ، بدرود حیات گفت.

در این مراسم سخنانی توسط هیئت مدیره رعد کرمان، مسئولین کشوری و استانی، اساتید و فرزندان پروفسور کریمی نژاد در خصوص زندگی ایشان به شرح ذیل ایراد گردید
در سال ۱۳۹۰ با کمک خیرین کلنگ بنای ۴۸ ستون ماندگار را به زمین زدند سرانجام در سال ۱۳۹۷ این بنای ماندگار به عرصه بهره برداری رسید جهت هر چه بهتر ارائه خدمات به معلولین و در سال ۱۴۰۱ مرکز طب پیشگیری و ارتقاع سلامت رعد را در جهت پیشگیری از ناتوانی و افزایش توانمندی راه اندازی نمودند که کمک شایانی در این زمینه به جامعه معلولین و بهزیستی نمودند
همچنین در مورد در خصوص زندگی ایشان که پروفسور محمد حسن کریمی نژاد زاده شهر سیرجان کرمان، دیپلم پزشکی را از دانشگاه تهران در آبان ماه ۱۳۳۳ دریافت نمود. دکتر کریمی نژاد پس از دریافت تخصص آسیب شناسی بنا به علاقه ای که به بیماری کودکان داشت با استفاده از بورس فرهنگی NIB سوئد فوق تخصص پاتولوژی کودکان را در بیمارستان کارولینسکای استکهلم دریافت نمود. پس از بازگشت به ایران مسئولیت تأسیس و اداره بخش پاتولوژی بیمارستان زنان در سال ۱۳۴۴ (۱۹۶۵ میلادی) به ایشان واگذار شد. در اداره بخش پاتولوژی بیمارستان زنان موقعیتی پیش آمد تا در چهارمین دوره آموزش ژنتیک انسانی برای مدرسین دانشکده های علوم پزشکی در سال ۱۳۴۷ (۱۹۶۸ میلادی) و دو دوره باز آموزی در سال های ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) و ۱۳۵۱ (۱۹۷۲ میلادی) شرکت نماید و بخش ژنتیک و آزمایشگاه سیتوژنتیک را در سال ۱۳۴۸ (۱۹۶۹ میلادی) در بیمارستان زنان احداث و به عنوان فعال ترین مرکز ژنتیک پزشکی آن زمان ارائه خدمت نماید. در حین اداره بخش پاتولوژی و آزمایشگاه ژنتیک با استـفاده از بــورس سازمان بهداشت جهانی مدت دو سال در بخش پاتولوژی Mass General Hospital دانشگاه بوستون وارد شده، در خدمت پروفسور روبرت اسکالی در پاتولوژی زنان و مامایی کسب فیض نمود و موفق به دریافت فوق تخصص در پاتولوژی زنان شد. در بازگشت به عنوان مدیر گروه آسیب شناسی دانشکده پزشکی رازی و عضو هیأت ممیزه انتخاب شد. پروفسور کریمی نژاد در بهار سال ۱۳۵۹ به درخواست خود به افتخار بازنشستگی نایل آمد. پروفسور کریمی نژاد با اعتقاد به اینکه بزرگترین و بهترین خدمت آموزش و گسترش دانش و تجربه به دیگران و تربیت جانشین می باشد، از بدو تأسیس مرکز پاتولوژی و ژنتیک (۱۳۵۹) درب را به روی همه علاقمندان باز و گشوده گذاشت. استاد کریمی نژاد علاوه بر ریاست و عضویت انجمن های علمی متعدد ایرانی از سال های ۱۳۴۸ عضو رسمی انجمن های پاتولوژی و ژنتیک اروپایی، آمریکایی و بین المللی و عضو افتخاری چندین انجمن دیگر بود. استاد کریمی نژاد تألیفات متعددی در آسیب شناسی دستگاه تناسلی زنان و مردان و چند کتاب در مبانی ژنتیک در کارنامه خود داراست.
و در سال ۱۳۸۳ همزمان با زلزله بم گام بزرگی در جهت تاسیس مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد کرمان برداشتند
اولین مرکز آموزشی با خدمات ۱۰۰ درصد رایگان ویژه معلولین جسمی و حرکتی را با ۵ هدف بزرگ اموزش ، توانبخشی ، اشتغال ، پیشگیری از بروز معلولیت و خدمات رفاهی راه اندازی نمودند

همچنین ایشان در دانشکده علوم پزشکی کرمان اساتید برجسته ای نظیر دکتر دائی زاده ‘ دکتر علی اکبر حق دوست ‘ دکتر صباغ ، دکتر کامیابی و … را آموزش داده اند.

 

 

تصاویری از آیین بزرگداشت پرفسور محمدحسن کریمی نژاد